The free consumption of music on streaming platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54886/ibersid.v16i2.4840

Keywords:

Music industry, Streaming, Music for free

Abstract

The 60's and 70's were marked by protests against the cultural industry, with music traffic through MP3. To destroy online piracy, streaming platforms have emerged, offering “free” music. With this in mind, the general objective of the present research is to reflect on how the consumption of music interferes with its own representation. To this end, the following specif-ic objectives were established: a) to gather bibliog-raphy on the theme “free music”; b) investigate how information science can benefit people through the Internet of Things; c) highlight capitalism generated in the music market and the main points about streaming platforms and music sales. It is concluded that every technological performance of music is marked by the interest of the market (which has influenced and continues to influence cultural choices).

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Author Biographies

Walter Moreira, Unesp

Livre-docente em “Sistemas de Organização do Conhecimento” pela Universidade Estadual Paulista (2018). Doutor em Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo (2010), Mestre em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1998), Bacharel em Biblioteconomia pelo Centro Universitário Teresa D’Ávila (1990). Professor associado do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista, em Marília-SP, com atuação nos cursos de graduação em Arquivologia, em Biblioteconomia e no Programa de pós-graduação em Ciência da Informação. Desenvolve pesquisas sobre sistemas de organização do conhecimento, linguagens documentárias, terminologia, ontologias e teoria da classificação. 

Amanda Mendes da Silva, Unesp

Bacharel em Biblioteconomia (2020) e atualmente aluna do Mestrado em Ciência da Informação do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), Campus Marília. Corretor do CNPq e membro do grupo de pesquisa: Organização e Representação do Conhecimento. Desenvolve investigação na área da Organização da Informação e do Conhecimento e Sistemas de Representação.

Alessandra Nunes de Oliveira, Unesp

Doutoranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (PPGCI-UNESP). Mestra em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura da Universidade Federal do Pará (PPGCOM-UFPA). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará. Membro do Grupo de Pesquisa sobre Organização e Representação do Conhecimento (GEORC-UNESP).

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Published

2022-11-17

How to Cite

Pegoraro Novaes, F. C., Moreira, W., Mendes da Silva, A., & Nunes de Oliveira, A. (2022). The free consumption of music on streaming platforms. Ibersid: Journal of Information and Documentation Systems (ISSNe 2174-081X; ISSN 1888-0967), 16(2), 145–153. https://doi.org/10.54886/ibersid.v16i2.4840

Issue

Section

Articles